boxbeat

living in the cream of the mainstream.

Vända på tankestenar.

Kategori: Filosofi/Flumpulver

Det är läskigt, men nyttigt när livets skörhet gör sig påmind.
Det är den som får oss att inse vilka vi älskar och håller av.
---
En annan insikt jag kom fram till igår rör det som många (även jag en stund) gör - klagandet.
Mitt klag bestod häromdan i hur dyrt det är att åka tur och retur till ön som icke-gotlänning.
Över sexhundrajäklaspänn, när man är van vid 350. Och då är det till och med som studentpris!
Men. Så började jag fundera när jag satt på tåget ut till Åkersberga.
Om jag nu ändå har betalat sexhundra kronor för att åka, då ska jag väl inte sitta och muttra över det och tycka att pengarna har gått åt fanderns? Då är det väl bättre att jag uppskattar och njuter av att få resa och ser det som en liten avslappnande tur då jag inte kan göra så mycket annat än att bara resa? Så jag satte mig och tittade ut genom fönstret och njöt ett tag (för jag bor också i väldigt skogsvackra områden).
Då kändes det så mycket bättre.
---
En annan klagande tanke (som jag också varit delaktig i tidigare) är den att det tar så otroligt lång tid att åka från Stockholm till Visby med båt.
Fine, det gör det. Från Åkersberga tog det dryga sju timmar restid.
Man klagar över att det finns så mycket annat nyttigare man kunde göra än att resa, men, tänk så mycket man faktiskt kan lära sig genom att åka båt.
Det är ens egna passiva "sitta och glo framför sig i tre och en halv timme och se surmulen ut"-attityd som gör det tråkigt. Människor är alltid att lära sig av och det ger antagligen så mycket mer omedveten information att åka båt än att se på TV. Det är ju helt beroende vad man själv gör av det hela.
Därmed inte sagt att jag fortfarande avskyr att åka tåg när jag måste plugga och inte kan plugga på tåget, men jag jobbar på att hitta lösningar.
Lite av mitt nyårslöfte faktiskt - ordna upp rutiner i livet att stå på.
I mitt huvud är ett ostrukturerat liv ett förvirrat liv. Menar inte att jag ska ha bestämda tider för när jag ska gå upp och när jag släcker lampan, utan snarare basmedel som att börja träna ordentligt, se till att man äter bra mat och strukturera vardagen så man har mer tid åt annat än plugg och att gräma sig åt plugg.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: